Olympia College, Rotterdam

Het Olympia College is een school voor praktijkonderwijs in de wijk Rotterdam IJsselmonde. Het gebouw kenmerkt zich door een drietal paviljoens met een herkenbare, grafische uitstraling in een parkachtige omgeving. Het gemeentemonument is in 1969 gebouwd als LTS-Scheepsbouw, ontworpen door architect A.A. van Stekelenburg van Gemeentewerken Rotterdam.

De monumentale waarde wordt mede gevormd door de bouwwijze met het H.B.C.-bouwsysteem (Holland Building Corporation) en de oorspronkelijke band met de plaatselijke scheepsbouw en de nog actuele functie als school voor technisch onderwijs. Het bouwsysteem met het wit-zwarte contrast en de karakteristieke vakwerken op de hoeken is nog steeds goed herkenbaar. De losse compositie van het ensemble met drie paviljoens, een theoriegebouw, praktijkgebouw en gymzaal, in het groen, verbonden door transparante gangen past goed bij deze rationele bouwwijze en bij de situering in de ruime, groene wijk en het tegenoverliggende fraaie Park De Twee Heuvels.

De ingrepen betroffen het reorganiseren van het parkeren op het terrein, het verduidelijken en verruimen van de entree, het maken van een royale interne verbinding met de nieuwe centrale aula en het openen van het gebouw naar de omgeving richting de naastgelegen waterplas. Het interieur is grotendeels vernieuwd, met een eigentijdse uitstraling die aansluit op de monumentale elementen en afwerkingen. Zo ontstond een stimulerende leeromgeving voor verschillende lesvormen en een organisatie rond centrale ruimten waarin de diverse vakrichtingen zich kunnen uiten.

De monumentale gevel wordt gehandhaafd en gerenoveerd waarmee de uitstraling van de gebouwen en de leesbaarheid van het bouwsysteem behouden blijven. De opwaardering ten aanzien van comfort, klimaat (Frisse School) en energie (BENG) is bereikt door achter de bestaande gevel, aan de binnenzijde, een nieuwe hoogwaardige schil in de vorm van HSB-elementen met houten kozijnen te plaatsen. Dit bleek economischer te zijn dan een geheel nieuwe gevel te maken.